joi, iulie 19

ANA MĂNESCU: SINUCIDEREA IELELOR - RECENZIE

Sunt unele cărți care te atrag spre ele cu o forță nebănuită, cărora le prevezi miraculosul și extraordinarul încă dinainte de a deschide prima pagină și de a te afunda cu totul în poveștile revelate de acestea. Sunt unele cărți care reușesc să îți anime imaginația la un nivel nebănuit, de care nu te credeai în stare, și îmi doresc să găsesc cât mai multe astfel de cărți, mai ales dacă acestea sunt scrise de autori români ce ne sunt contemporani. Nu este de mirare așadar că am adorat „Sinuciderea Ielelor” de Ana Mănescu și că l-am devorat cu o dorință nestăvilită de a afla mai mult, de a descoperi mai mult din fabulosul și fantasticul pe care aceasta îl aduce în fața noastră, a cititorilor, dorindu-mi în același timp ca poveștile să fie spuse la nesfârșit, să mai fie un pic de magic, să mai primesc niște zâne sau nereide alături de mine, să mai zbor puțin spre lumi albastre.
   „Sinuciderea Ielelor” a fost prima mea întâlnire cu autoarea Ana Mănescu, dar sigur nu va fi și ultima, pentru că are un stil de scriere minunat, cu o muzicalitate aparte și de un lirism profund, care te încântă și te face să pătrunzi direct în mijlocul poveștii. Pentru ea, cuvântul scris are forță proprie, se dezgolește cu totul, în fața noastră, a cititorilor, creând o feerie întreagă, căci autoarea țese cu mâini de vrăjitoare o întreagă lume a contrastelor, brodează pe baza vechilor basme românești și ne arată povestea de după finalul poveștii, răsturnând ordinea pe care o consideram firească și aducând situațiile sub o nouă lumină, sub o nouă perspectivă, care să ne arate că lucrurile nu sunt întotdeauna cuprinse sub steagul Binelui suprem sau al Răului absolut, că nu toate sunt creionate doar în alb și negru, ci pentru toate există o cale de mijloc, nuanțe nebănuite pe care doar persoana în cauză are puterea de a le transforma în ceva măreț, în ceea ce își dorește, pentru ca traiectoria vieții ei să ia calea dorită.
   Volumul de față cuprinde unsprezece povestiri, fiecare dintre acestea formând o lume aparte, în care nimic nu este ceea ce pare, în care aparența este doar o formă de a îmbrăca esență, în care magicul își face simțită prezența, dar la fel și urâtul, lumea tenebrelor, a umbrelor care îmbrățișează lumina. Autoarea ne prezintă un univers al abisurilor, al zbuciumului sufletesc, sentimente care conduc la adevărate revelații legate de destinul personal, de drumul de urmat în această viață. Problemele apar în momentele în care viitorul tău este dinainte trasat, însă tu, ca protagonist, te încăpățânezi cu ardoare să ieși din tipare, să rupi acele bariere pe care alții ți le impun și sa ieși la suprafață cu o nouă identitate, cu o nouă formă, să renaști, să te reinventezi, în funcție de curbele pe care propriul suflet ți le impune.
      Poveștile îți aduc în față o pleiadă de personaje și de sentimente, coborâm în adâncul mărilor și ne ferim de lumina stelelor alături de nereide, coborâm în adâncul pământurilor pentru a renaște pe Pământ alături de zâne, auzim ecourile trecutului, dăm de miticul Zburător, care vine pe la ferestrele fetelor pentru a se hrăni cu visurile și speranțele tinerelor fecioare, întâlnim personaje extrem de puternice, care preiau frâiele propriului destin, aruncându-se în necunoscut. Sunt povești îndrăznețe, care reușesc să ne consume sufletește, să ne determine să ne punem întrebări, să ne apropiem mai mult de mitic, de legendele neamului românesc, dar și de noi înșine, de visurile și de speranțele noastre.
       Nu am să vă povestesc fiecare povestire în parte, pentru că povestirile din volumul „Sinuciderea Ielelor” trebuie simțite de fiecare, trebuie trăite, trebuie parcurse cu sufletul. Însă, vă pot spune că am preferate: „Nereida”, „În căutarea zmeului pierdut”, „Balaura și Ascalon” și „Coborâți?”  sunt cele care mi-au atins cele mai sensibile corzi sufletești. Se poate observa și din unele titluri că avem parte de o reinterpretare ale unor mari povești, așa cum este cazul poveștilor „În căutarea zmeului pierdut” sau „Tinerețe fără de bătrânețe și moarte fără de viață”, însă originalitatea și autenticitatea sunt asigurate de modul în care temele vechi sunt puse în scenă de către autoare și așternute pe hârtie, de modul în care poveștile ei nu au în prim-plan eroi, ci eroine, care nu salvează neapărat lumea, ci universul lor unic, aparte, punându-și amprenta asupra vieții. Ele sunt urmate îndeaproape de mâțe cu apucături demne de animalele eroinelor.
  Unicitatea poveștilor este asigurată și de senzația de oralitate a stilului, de parcă am asista la spunerea acelor povești la gura focului, așa cum făceau oamenii din trecut. Sunt acele istorii pe care le auzi astăzi, le preiei și le spui mai departe, trecându-le prin filtrul propriilor simțăminte și transformându-le puțin câte puțin, pentru că fiecare persoană va mai adăuga ceva la farmecul deja existent. Ana Mănescu creează acel tip de povești pe care să le porți cu tine pe viitor, pe care să le iei cu tine ca o formă a identității tale naționale oriunde te-ai duce în lumea asta largă.
      „Sinuciderea Ielelor” este un volum pe care îl parcurgi cu sufletul, unde se va așeza comod, cuibărindu-se în interiorul tău. El sfidează cutumele sociale, plămădește totul aducând noi conotații, străpunge timpul și spațiul, pe care le face imponderabile, ajungând să te încânte cu lumea ce se desfășoară în fața ta și să te facă să zbori pe aripi de vânt, purtându-te și pe tine pe urmele sale, ținându-te captiv între paginile sale pentru totdeauna.

________________
     Titlu: „Sinuciderea Ielelor”
     Autor: Ana Mănescu