vineri, martie 16

MICHAEL WHITE: ECHINOX - RECENZIE

Ce se întâmplă în momentul în care trecutul și prezentul se contopesc, iar secrete bine ascunse își fac apariția? Cum anume se schimbă tipologia umană în momentul în care o persoană din prezent încă mai crede în credințe oculte, apărute în urmă cu multe secole? Ce anume iese când ocultismul și astrologia sunt folosite în scopuri meschine? Cum anume se poate încheia o serie de crime ritualice? Cine este vinovatul? Cine trebuie să plătească pentru toate relele comise într-un orășel idilic?

Zilele acestea am primit o provocare pe grupul Ancăi, fapt care mi-a adus în atenție un roman extrem de bine scris, plin de mister, în care istoria, ocultismul și astrologia se împletesc, dând naștere unor evenimente nefericite, pe care, în mod normal, nu cred că l-aș fi citit.
     După terminarea romanului „Grădina cu fluturi”, am simțit nevoia de a citi ceva mai ușor, care să mă facă să uit anumite senzații pe care mi le crease thriller-ul acesta. Am crezut că „Echinox” de Michael White va fi genul acela de carte, nu știam nimic despre el și titlul mă ducea cu gândul la seria „Twilight” (da, eu și asocierile mele nebune :) ), așa că am zis că e momentul. Neh, m-am înșelat total, am dat peste un alt thriller, care are niște descrieri ale scenelor crimelor mult mai explicite, pentru care îți trebuie neapărat nervi de oțel. Cu toate acestea, mi-a plăcut la nebunie, are o combinație de element istoric, ducându-ne până în perioada în care au trăit Christopher Wren (cel care a reconstruit Londra după marele incendiu din anul 1666)  și Isaac Newton, mister, spirit detectivist, ocultism, astrologie și abia întrezărit, elementul idilic, care mai îndulcește puțin acțiunea extrem de alertă. Mi-a amintit foarte tare de „Labirintul rozelor”, un alt roman care mi-a plăcut foarte tare.
       Romanul lui Michael White se desfășoară pe două planuri narative: planul prezentului, al anului 2007, când o serie de crime oribile au loc în Oxford, și cel al trecutului, al anilor 1689-1690, când oamenii încă mai credeau în alchimie și se aflau în căutarea nemuririi și a Pietrei Filozofale, atât de râvnită de oamenii de știință ai acelor timpuri. Cele două se întrepătrund prin prisma unei conspirații secrete, ce s-a perpetuat de-a lungul secolelor, ajungându-se în prezent să se comită aceleași crime ritualice ca în trecut, fapt care îi intrigă atât pe polițiști, cât mai ales pe scriitoarea Laura Nieven, care își dorește să rezolve misterul din spatele acestora, astfel încât să își contureze pe baza lor noul roman.
       Autorul folosește o tehnică extrem de vizuală, totul este descris prin intermediul detaliului bogat, creând senzația că te afli în față unui ecran și privești un film. Poate tocmai din această cauză, pe tot parcursul citirii cărții nu dispare deloc sentimentul de frică, iar fiorii se simt reci pe șira spinării. Aștepți cu sufletul la gură să afli criminalul, însă, deși ai impresia pe măsură ce parcurgi acțiunea că ai un anumit control asupra acesteia și că întrevezi vinovatul, vei înțelege în final că ai făcut doar simple supoziții și că adevărul este mult mai măreț și mai complex decât ceea ce bănuiai tu.

Secretele din trecut irump în prezent, creând haos

„Echinox” pendulează între trecut și prezent, aducând la suprafață mistere tenebroase, ce conduc pașii cercetătorului atent la o societate nonconformistă, Ordinul Sfinxului Negru, care există din timpuri străvechi, fără ca oamenii comuni să aibă habar despre existența acesteia. Pe lângă aceștia, există Gardienii, oamenii antrenați special pentru a îi combate pe cei care cred în existența Pietrei Filozofale, singura dătătoare de nemurire.
       În anul 1690, în Oxford, Isaac Newton pare a deține secretul suprem care îl poate conduce la o viață veșnică. El a descoperit un vechi document ce îl face să intre în posesia Tăbliței de smarald și a sferei de rubin, atât de necesare pentru obținerea elixirului mult dorit.
       Secole mai târziu, în anul 1851, o serie de crime oribile au loc, crime care au condus la moartea și mutilarea unor tinerea, cărora li s-au furat anumite organe ale trupului. Ucigașul este învăluit în mister chiar și în prezent, pentru că o anumită persoană influentă intervenise, oprind anumite anchete.
       În Oxfordul anului 2007, aceeași serie de crime teribile se petrece și cineva cu o precizie de chirurg extrage anumite organe ale unor tinere studente, fapt care creează panică în micul oraș universitar. Poliția nu are foarte multe piste de urmat, iar ceea ce scriitoare Laura Nieven și fotograful poliției, iubitul ei, Philip Bainbridge, aduc în discuție, considerând că ar fi vorba de niște crime comise în mod ritualic, în anumite momente, când câteva planete se află în conjuncție, pare a fi ceva incredibil și ireal. Pentru că nu sunt crezuți, cei doi, care au împreună o fiică din timpul relației lor din studenție, sunt convinși că au dreptate și pleacă singuri la vânătoare de criminali și de mituri, sperând să oprească toată această ciclicitate a luării de vieți omenești.

Vor reuși cei doi să descopere adevăratul vinovat și, odată cu el, realitatea care a condus la toate acele ucideri oribile? Vor reuși ei să descifreze toate codurile ce le sunt oferite, astfel încât să ajungă la numitorul lor comun?

*************

Autorul îmbină cu măiestrie elementele reale cu cele ficționale, creând un thriller de excepție, care îți ține toate simțurile treze până la ultima pagină. El aduce în prim-plan oameni fără scrupule și interese meschine, care trebuie să fie demascate. Poliția nu pare a fi cea care poate neapărat să ajute, pare a fi departe de adevăr, fapt pentru care apar personaje cu spirit justițiar, care să dezlege misterele. Oricum, în prim plan sunt aduse niște persoane cu o inteligență aflată peste medie, care reușesc să descifreze limbajele criptice, pentru a ajunge pe niște trepte fizice și spirituale mult mai înalte decât pot fi percepute de omul comun. Poate și tocmai din această cauză limbajul științific este puțin mai greu de urmărit pentru un neinițiat, deși, recunosc, detaliile legate de elementele reale din roman pe care le găsim la finalul acestuia ajută foarte tare.
       Dacă aveți inima tare și puteți să învingeți demonii care există în ființa umană, vă recomand cu drag romanul lui Michael White. Este o carte care te va pune mult pe gânduri, te va face să te întrebi despre infinitele posibilități ale lumii în care trăim, despre alegerile pe care le fac unii și despre realul universului nostru, despre conspirațiile care se desfășoară chiar sub ochii noștri, fără ca noi să ne dăm seama de acesta fapt.

_________________
      Titlu: Echinox
      Autor: Michael White