sâmbătă, martie 10

CUM SE SCRIE O RECENZIE

Astăzi, pare a fi devenit un fel de sport să îți deschizi un blog și să scrii despre cărțile pe care le-ai citit, să scrii recenzie în descriere și să crezi ca ai reușit să oferi o părere referitoare la ceea ce ai lecturat. Însă, pe cât de ușor pare, scrierea unei recenzii este o artă în sine și nu oricine reușește să realizeze o recenzie în adevăratul sens al cuvântului sau să îți ofere o viziune de ansamblu asupra operei citite. Trebuie să ai un anumit talent pentru a putea să redai în scris esența celor citite, pentru a transmite anumite emoții și pentru a îi determina pe oameni să te considere un recenzor de încredere, capabil să transmită extrem de mult prin forța cuvântului scris. Nu sunt mulți cei care au această putere, cei care dețin arta scrisului și care nu emit doar o simplă părere, de tipul mi-a plăcut/nu mi-a plăcut, sau un rezumat a celor citite (de multe ori, nici măcar rezumat nu este, pentru că întâlnești doar câteva rânduri, care nu te edifică în niciun fel). Nu zice nimeni că o recenzie trebuie să fie neapărat lungă, dar nici nu poți reda atmosfera cărții în mai puțin de 250-300 de cuvinte, poate, doar, dacă ești Houdini. O recenzie bine scrisă sau de calitate trebuie să urmeze anumiți pași, să surprindă anumite elemente ale cărții, să redea esențialul alături de emoțiile și trăirile stârnite de cititul operei în sine. Nu consider că dețin secretul absolut, însă, profesorii de limba și literatura română din școală și din facultate m-au învățat anumite taine ale scrisului, prin intermediul cărora să pot reda ceea ce am citit și aceste chestiuni vreau să le împărtășesc și cu voi în acest articol.

******************

✍ În primul rând, orice recenzie trebuie să aibă introducere, cuprins și încheiere. Aceasta este regula de aur de urmat și cheia care conduce la o prezentare de succes. Acesta fapt se învață încă de la clasele primare, iar, mai apoi, pare să se piardă undeva în neant. Am lucrat cu elevi atât de la gimnaziu, cât și de la liceu, iar celor mai mulți trebuia să le amintești în mod repetat această chestiune: introducere, cuprins, încheiere, care devenea un fel de motto, de laitmotiv pentru aceștia, căci aproape întotdeauna uitau unul dintre punctele amintite. Același lucru poate fi observat și în cadrul recenziilor. De multe ori, nu știi care este începutul și care este finalul acesteia, poate pentru că, de multe ori, nu există, ci suntem plasați direct în mijlocul acțiunii. Acest lucru cred că este totuși unul fericit, pentru ca mai este cazul acelor recenzii care au un început și chiar un final, dar nu au cuprinsul, te lasă oarecum în suspans cu privire la acțiunea cărții citite și, oricât de mult ți-ar plăcea să dezlegi mistere, o astfel de recenzie care te lasă în aer s-ar putea, totuși, să nu îți ofere nimic, ci doar să te lase și mai confuz decât erai înainte de a o citi. Așadar, regula număru unu: introducere, cuprins și încheiere.

✍ Extrem de important este să prezentați subiectul romanului, urmărind liniile sale directoare. Aceasta nu înseamnă neapărat să oferiți spoilere sau să nu mai lăsați niciun fel de mister pentru viitorii cititori. Se poate face o prezentare a subiectului cărții fără a oferi prea multe detalii, doar atât cât cititorul recenzie să își poată forma o părere. Dacă nu puteți altfel sau preferați să oferiți și spoilere din carte, sau chiar și finalul, ar fi bine să precizați încă de la început acest fapt. Unii nu sunt deranjați de aflarea anumitor puncte din carte, însă alții sunt. Cel mai bine este să anunțați acest fapt, iar apoi fiecare citește în cunoștință de cauză.

✍ Prezentarea subiectului romanului nu înseamnă rezumatul sau povestirea simplă a acestuia, ci implică transmiterea ideilor principale, însoțite de anumite emoții sau trăiri cu privire la cele prezentate. Un rezumat sau o scurtă descriere a cărții poate fi găsită pe coperta patru a acesteia sau într-o prefață sau postfață, fapt pentru care cine își dorește așa ceva nu va mai citi același lucru și recenzia ta. Astfel, nu ai face decât să lucrezi degeaba la ceva ce exista deja.

✍ Orice recenzie trebuie să fie însoțită de anumite judecăți de valoare, prin intermediul cărora să îți susții punctul de vedere legat de subiectul abordat. Nu este de ajuns să afirmi că ți-a plăcut sau nu și să rămâi la aceste subiecte seci. Dacă îți dorești doar aceasta, e de ajuns o poză pe facebook, instagram sau oriunde dorești și poți descrie acolo acest fapt. O recenzie trebuie să aibă o părere argumentată, trebuie să spui de ce ți-a plăcut sau ce anume nu ți-a plăcut la acea carte.

✍ Un alt punct important al unei recenzii este reprezentat de acele puncte forte și puncte slabe, ce anume ai observat și ți-a plăcut, ce nu, bineînțeles, totul argumentat pe baza subiectului sau a exemplelor textuale. Aceasta este un fel de analiză Swot și există în orice domeniu de activitate unde se dorește o analiză corectă a unei chestiuni. Se aplică de minune și în cazul unei cărți.

✍ Nu strică să afirmi în recenzia ta ce anume te-a atras de la început la carte, cum arată coperta, calitatea acesteia, modul în care a fost redactată cartea, astfel încât ceilalți să poată avea o analiză completă asupra acelei opere.

✍ Este recomandat să îți organizezi ideile în scris pe măsura citirii cărții, în sensul că îți poți trasa anumite linii directoare, poți nota impresii sau anumite sentimente pe care le ai cu privire la ceea ce citești sau la anumite scene citite, astfel încât totul să fie surprins la cald.

✍ Este important ca în recenzia ta să discuți puțin despre temele principale abordate în carte, despre personajele acesteia și despre modul în care sunt construite, poți vorbi despre caracterele preferate, despre scenele preferate.

✍ Un alt aspect extrem de important este modul de scriere, care trebuie să includă corectitudinea excesivă. Nu poți să fii recenzor de carte și să scrii greșit gramatical (știți voi, acel „cărții primite”, „mi-au plăcut cărțiile autorului X”, pur și simplu, așa ceva este inacceptabil). În momentul în care scrii o recenzie de carte, trebuie să deții controlul asupra ortografiei și a termenilor folosiți, precum și asupra semnelor de punctuație, pentru a nu oferi un cu totul alt sens celor afirmate.

Cele prezentate mai sus sunt doar câteva linii directoare care să vă ajute în realizarea recenziilor, mai ales dacă sunteți la început de drum. După ce stăpâniți toate acestea, găsiți-vă propriul stil de scriere, acele element care vă face originali și care vă determină să aveți un cuvânt de spus în lumea literară. Poate începe ca o joacă, însă recenzarea unei cărți nu este deloc o glumă, ci un lucru extrem de serios, care trebuie tratat cu cea mai mare seriozitate.